zondag 6 september 2009

Florentine

Zo, dat was een oefening in geduld en uithalen. Zoals ik eerder hier meldde wilde ik nog een tweede stukje Brussels lintjeskant toevoegen aan dit lapje. Ik koos een voorbeeld van een manchetje dat rond 1900 door Florentine A.M. Revalk werd gemaakt. Florentine maakte een collectie fraaie handwerkjes op de industrieschool te Amsterdam en dat deed ze met veel liefde en eindeloos geduld. Haar collectie is bewaard gebleven en haar dochter heeft in 1985 een boekje geschreven getiteld: "Fraaie handwerken" met daarin de geschiedenis van haar moeder en daarbij een kleine hoeveelheid van de werkstukken met een beschrijving en/of een patroon.

Dit is het werkstukje in Brussels lintjeskant gemaakt door Florentine:

Ik nam het patroontje met daarop de contouren van het lint over uit het boek en ging aan de slag. Dat viel niet mee. Het was warm (toen nog) en ik werkte ‘s morgens in de tuin waardoor mijn werk - ondanks het vele handen wassen nogal groezelig werd. Omdat ik eigenwijs zoals gebruikelijk een heel eigen invulling wilde van de op te vullen vlakjes werd er veel uitgehaald, opnieuw geprobeerd, veranderd van garen en opnieuw uitgehaald. Vrijdag had ik het even helemaal gehad met mijn Brussels werkje. Ik haalde het van het kartonnetje af (naaldkant wordt op een vlakke stevige ondergrond gewerkt) en gaf mijn werkje een sopje. Daar knapten wij beiden van op ;)
Na droging naaide ik het spulletje opnieuw op het karton en ging met frisse zin verder op mijn nu schone lapje. Het was daarna vrij snel klaar en naar mijn zin.
Het is zelfs al in het Souvenir-lapje ingenaaid, kijk maar:

Eulalie stond me met een groots gebaar een paar van heur lettertjes af die ik in grote dank aanvaardde.
Het komt wel goed met dit lapje ;)

boek: Fraaie handwerken, uitg. Cantecleer 1985
Florentine Boer-Jantzen, ISBN 90 213 0922x

22 Reacties

Geen opmerkingen: