dinsdag 2 mei 2023

wie geduld heeft....

 Jaren geleden was ik met vriendin Annette Troost in Dordrecht en daar zag ik in een brocante winkeltje een eiken naaitafeltje, zo'n meubeltje met een bak er onder, deze had een stoffen bekleding. Er was maar één nadeeltje aan het meubel: ik was met de trein en de bus....Lang verhaal kort: het meubeltje bleef waar het was en mijn werkjes werden als altijd in theedoeken gerold

tot twee weken geleden....Ik liep op de verzamelaarsmarkt in Utrecht, ik was net binnen, gangpad één,  kraam zeven links en daar stond zo'n meubeltje....het riep me van verre toe....

Helaas was ik ook nu met de trein en ik zag me opnieuw niet met zo'n meubeltje door het land reizen. "Ik kom het wel brengen hoor", zei de vriendelijke meneer.... en ik?  ik wandelde rustig verder en liet andere kopers een heel uur lang aan de beurt om het meubeltje mee te nemen....Echt ontspannen winkelen was het niet meer, want steeds als ik vlak bij 'de plek' liep waar 'mijn meubeltje stond keek ik even stiekem of t al weg was. 

Het naaimeubeltje ging niet weg dus na een uur stond ik er weer als een verliefde kip om heen te drentelen... de meneer deed uit zichzelf nog wat van de prijs af en beloofde  het te komen  brengen....en dat was vandaag.... en blij dat ik er mee ben  


T is dan ook een erg mooi meubeltje, 

jaloersmakend mooi en ook nog van mahonie dus het past prima bij de rest


Onderop zit een grote bak, een soort lade waar je handwerk in past, nou ja, niet al het mijne want ik heb natuurlijk kasten vol maaksels, 

en dat kleine laatje is eigenlijk een miniatuur schrijftafeltje,  nog compleet met de twee originele glazen potjes met koperen dekseltjes, een voor de inkt en een voor zand om het geschrevene snel te kunnen drogen. 

de potjes passen precies in de daarvoor bestemde vakjes. Er achter is nog plek voor een pen of een bloknootje,


en dan is dit het naaidoos gedeelte;  er zit een flinke spiegel in de klep en een prachtig afgewerkt mahonie binnenwerk met benen ( of ivoren knopjes) . In de vakjes kun je van alles wegbergen en dat gaat ook gebeuren straks, zo leuk om alle vakjes te vullen met mooie oude handwerkgereedschapjes.

en als je het vakje in het midden vooraan  open doet floept er een nog heel gaaf speldenkussentje omhoog.

het tafeltje kwam met wat oude handwerkspulletjes en in een van de vakjes vond ik ook nog een papiertje....


Een vrijwel identiek naaimeubeltje wat ooit geerfd werd en waarover een vraag gesteld werd in een Tijdschrift. Dat was in 2001 en iemand van veilinghuis  Sotheby's gaf antwoord....

dat was 22 jaar geleden maar wat  ben ik blij dat de prijzen sindsdien flink gedaald zijn, voor deze prijs had ik het toch laten staan....

Dit was  mijn eerste aankoopje op de deze editie van de verzamelaarsmarkt....eerlijk gezegd verknoeide het wel een heel klein beetje de dag. Als je direct bij binnenkomst al dé aankoop doet,  winkel je natuurlijk niet gezellig meer verder, dan ben je al zo blij met wat je kocht.....Ik ben dus niet erg lang meer gebleven maar zat wel met een grote glimlach in de trein op weg naar huis....






10 opmerkingen:

Yvonne Philippa-Grisel zei

Yvonne Philippa-Grisel

yvonnep zei

hehe.... nogal moeilijk om wat te posten....wat een gaaaaaaaf tafeltje.... nu heb ik niet alleen een rood bietenhoofd, maar ziet het ook nog groen van jaloezie.... nee hoor, het zij je van harte gegund.

Annelies zei

Wat een prachtige aanwinst !

Truus zei

Wat een prachtig tafeltje heb je gekocht. Het ziet er prachtig uit en geniet van deze schat.
Gezellige avond en groetjes, Truus uit Drenthe

conny's quilts en creaties zei

Wat een prachtig tafeltje

Marlien zei

Wauw!

miekequilt zei

Dat is een mooi tafeltje! Wat fijn dat het bezorgd werd. En nu lekker alle laatjes en vakjes vullen!

Margot zei

een fraai gemaakt mahonie meubeltje !!
Maar mijn ogen zien ook " een groot boek op pootjes "
Dat vind ik wel heel apart en ben nu dus heel nieuwsgierig
over hoe of wat !!
Daarom reageer ik op dit weblog ,
vroeger schreef je frequenter , en reageerde ik ook wel op je mooi beschreven handwerk
rubrieken !!
Want nuttig & fraai , dat is aantrekkelijk !!

marcella zei

Margot, het boek heeft geen pootjes maar ligt op een krukje, ik had het even verhuisd voor de foto ;)

Evospin zei

Bedankt voor je passie en enthousiasme bij het schrijven van deze blog