zondag 17 oktober 2021

Niet meer vergeten!

 Om maar gelijk met het begin te beginnen, deze week kwam er een piepklein borduurtje af...

Het zit zo: deze zomer kwam er in het verenigingsblad van Merkwaardig een oproepje om een woord te borduren op een klein afgewerkt lapje en dat in te sturen naar de redaktie. Ik wist direct al welk woord het zou worden, maar moest eerst nog op iets anders wachten. 

Mijn lief had heel veel uiteenlopende hobbies en Dingen waar hij oog voor had. Zo ook onze Nederlandse taal en een van zijn favoriete programma's was de Taalstaat op radio 1 op zaterdagochtend. Jarenlang was hij een trouwe en vaste luisteraar op de zaterdagochtend en natuurlijk wilde ook hij  een woord adopteren voor de rubriek 'vergeetwoorden'.  Vergeetwoorden zijn woorden die niet vaak meer gebruikt worden maar waarvan het toch leuk zou zijn om ze weer meer in de taal te horen of te lezen.  Zijn (zelfgekozen) werd 'snedig' en dat woord paste wonderwel bij hem. Nu wij, de kinderen en ik aan het uitzoeken zijn wat behouden blijft en wat we loslaten kwam een paar maanden geleden ook zijn adoptiebewijs ter sprake. 

 

Zelfs dat papiertje werd door hem gekoesterd en wordt uiteraard nu ook bewaard. Het leek mij wel prettig om zijn streven naar gebruik van het woord snedig te blijven voortzetten en aan tafel bij dochter en gezin opperde ik de mogelijkheid om het woord op mijn naam te laten zetten. Aan diezelfde tafel vroeg een zacht stemmetje: " kan ik dat niet doen?"  en omdat ze het echt heel, heel graag wilde heb ik de KRO vriendelijk verzocht of het mogelijk was dat mijn 13 jarige kleindochter het woord snedig van haar opa mocht overnemen. Het duurde vrij lang voor er bericht kwam; het programma is zo populair dat de hoeveelheid e-mails niet is door te komen. Uiteindelijk was er dan wel bericht, maar nog geen adoptiebewijs. Dat laatste kwam vrijdag over de post. Dochter zag dat er post zou komen uit "Huvvesum" die dag en appte mij. Ik op mijn beurt ging snel aan de slag, want zaterdag zou mijn verjaardag gevierd worden....Ik borduurde mijn inzending voor Merkwaardig en benutte de overgebleven tijd voor een extra vlaggetje mét borduurwerk voor Sophie, het eerste vlaggetje buiten haar verjaardag om.Voor haar leuker dan een 'label' met het woord snedig er op.

Tijdgebrek liet mij snel handelen. De verjaarsvlaggetjes hebben normaal gesproken altijd een lange tijd van inspiratie in mijn hoofd voor ik aan de uitvoering begin, maar die tijd was er nu even niet.  Het werden geborduurde bandjes in dezelfde kleur(en) als het Merkwaardige borduursel.

 ..... onder het borduren maar zien hoe het uitkomt en hopen dat alles er netjes op past. 

Sophie zelf kan zo nu en dan ook best snedig uit de hoek komen, ze lijkt soms wel op haar opa ;) 

...... het woord snedig gebruiken wij sinds de adoptie, jaren geleden, vrij regelmatig. Ik vond ook nog een klein mesje wat natuurlijk ook past bij 'op het scherpst van de snede' en met een snel biaisbandje, ooit gekocht in Parijs,  was het vlaggetje klaar. Gisteren kwam Sophie en bracht haar adoptiebewijs mee, ze is er zo blij mee. Ik heb zijn en haar bewijs even bij elkaar op de foto gezet. 


 Ik weet zeker dat Sophie heel goed voor het woord gaat zorgen zodat het niet vergeten zal worden.




8 opmerkingen:

marian zei

Dag Marcella,
Wat een mooi verhaal, en wat fijn, dat het adoptiebeswijs van het woord doorgegeven kon worden!
Ik ben blij, dat je weer terug bent op je blog met je mooie en precieze werkjes.
Het zijn ongetwijfeld zware tijden geweest. Respect, dat je toch de draad weer letterlijk en figuurlijk oppakt.
Hartelijke groet uit Amsterdam (het benen speldenbakje)

Marlien zei

Wat een prachtige overdracht!

marijna zei

Ohhh wat leuk Marcella! Ik luister ook altijd naar dar programma. Wat mooi dat je kleindochter nu het woord heeft geadopteerd!

marcella zei

Ha Marian, het benen bakje wordt ook gekoesterd hoor! ;) zin of niet, ik ga gewoon weer aan de slag en eenmaal bezig is het vaak ook wel weer ontspannend en plezierig

Miriam zei

Er wordt vast goed voor het woord "snedig" gezorgd!

Truus zei

Geweldig dat jullie kleindochter het woord heeft mogen adopteren van haar opa en dat het programma haar nu een adoptie bewijs heeft gestuurd.
Luister ook regelmatig naar het programma.
groetjes, Truus uit Drenthe

Marion van de Sande zei

Mooi.

Ik ben een taalfreak, gebruik graag bijna vergeten woorden. Ik beloof dat ik het woord snedig regelmatig ga gebruiken en daarmee hopelijk een klein beetje bij kan dragen aan het behoud van dit woord.

marcella zei

Leuk, Marion, dat je het woord 'snedig' ook weer gaat gebruiken, ik zal het aan Sophie vertellen ;)