zaterdag 12 januari 2019

Folded embroidery

In het vorige blog liet ik mijn jaarzakje voor 2019 zien, het is op de Chinese manier geborduurd,over een knipselwerkje van papier zoals de Miao dat doen en verder afgewerkt op een manier zoals je ook bij de Miao zou kunnen tegenkomen. Inspiratie deed ik o.a. hier op. Het was mijn derde bezoek aan 'China' in korte tijd. Ik was bij de opening in november en dat smaakte beslist naar meer. In december bezocht ik het museum nogmaals; dit keer met een speciale rondleiding door Mieke Gorter. Je leert en ziet zoveel méér in zo'n toer door het museum met iemand die alle onderdelen, sieraden en kostuums zo goed kent en die zoveel verhalen heeft over de minderheden in het China. Het was een feestje, die rondleiding en daarom keek ik ook heel erg uit naar de workshop folded embroidery die ik gisteren met een klasje gelijkgestemden volgde in Rijswijk.
Zoals ik van Mieke gewend ben waren er heel veel voorbeelden te zien van hetgeen we zouden maken. De ochtenduren besteedden we aan het vouwen met papieren strookjes om ons de manier van werken eigen te maken. Na de lunch gingen we beginnen aan het echte werk met ienie-mienie stukjes geprepareerde zijde die we met naald en draad vastzetten op een speciaal ondergrondje.
Een voorbeeldje 'met een verhaal'; ik fotografeerde het nog voordat ik wist dat er een verhaal wás, maar het gaatje, zeg maar rustig gat intrigeerde me....Juist door zo'n onvolkomenheid kun je weer andere dingen zien aan zo'n voorbeeld. In dit geval hoeveel laagjes er boven elkaar waren gepropt.
Ook de achterkant werd gefotografeerd. Ook daar leer je van. Ter linkerzijde hoorde ik nog: je hoeft gelukkig niet steeds af te hechten..... Inderdaad een klein geluk in dit spinnenweb aan de achterkant...
We leerden van alles over de afwerking met bandjes en we kregen er een paar mee voor thuis...Kleine cadeautjes bij de toch al zo leuke workshop.
Na nog een tijdje prutsen op de zaterdagmiddag is dit mijn resultaat tot nu.....Het is leuk om er mee bezig te zijn. Hier ligt mijn zijden vouwwerkje op een Zhen Shu Bao, mijn Chinese garenboekje dat ik eerder maakte in een workshop bij Mieke.
Hier eindigt voorlopig mijn reisje China. Wie zin en tijd heeft om naar de tentoonstelling in Rijswijk te gaan is daar welkom tot en met zondag 27 januari. Er komt nog een workshop Folded embroidery daar op 18/1 en een workshop Shu Bao op 25/1. Ook is er nog een rondleiding op 15 januari. Of er nog plaats is weet ik niet, voor info kun je contact opnemen met het museum

12 opmerkingen:

Truus zei

Wat is dat mooi geworden en wat een gepriegel is het.
Heb ook workshops hierin gedaan en zo fascinerend om de klederdracht te zien en hoe ze dit maken.
Rijswijk is even te ver weg voor mij maar wie weet komt er nog weer iets dichter bij.
Gezellige dag
groetjes, Truus uit Drenthe

marcella zei

@Truus, er is inmiddels weer het nodige omheen gepriegeld..het is enorm veel werk dus mijn bewondering voor het ambacht groeit met de dag. Ik kan me voorstellen dat Rijswijk een stap te ver is voor een dagje uit. Ik heb dat met Ien Rappolt, zou graag ook bij haar eens wat lessen volgen maar dat redt ik evenmin op een dag. Straks nog maar eens wat snippers aannaaien ;)

Anny zei

Dit is gewoon prutsen op hoog niveau! Knap werk.

Truus zei

@Marcella er moet wat te wensen over blijven denk ik.
Maar mocht je ooit bij Ien Rappold een workshop willen doen dan kun je best bij mij overnachten hoor.
Het borduren en het vouwwerk blijft ook voor mij heel fascinerend.
Heb toen een workshop borduren gedaan.
groetjes, Truus uit Drenthe

Licia zei

Dit is fantastisch! :)

marcella zei

@Truus, wat een ontzettend aardig aanbod, dank je wel! @Anny, ben nu bezig met the forbidden stitch...hoe ik die maak kan inderdaad beter verboden blijven :)

الرحمه للتنظيف zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
الرحمه للتنظيف zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Lida zei

Oh wat gaaf, volgens mij heeft zij een keer een lezing gegeven op een gildedag. Bedankt voor de tip heb hem op mijn agenda gezet deze week en hoop dat ik kan gaan! Fijne dag
Lida

kaneeltje zei

Ik ben afgelopen vrijdag nog geweest en heb genoten van al dat moois!
Weet jij welke stof dat is van je eerste foto?

Ilse Winder zei

Hoi,

Recentelijk ben ik terecht gekomen op jouw blog en wil je graag laten weten dat ik enthousiast ben over de informatie die je deelt! Ikzelf, als content schrijver weet hoe moeilijk het is de juiste onderwerpen te vinden, welke de bezoeker daadwerkelijk leuk vindt om te lezen.

Omdat ik werk bij amsterdamdiary.com heb ik de mogelijkheid jou te nomineren voor onze blogger awards: Quilting Blogs Award.

Mocht je geïnteresseerd zijn, onderstaand vind je meer informatie.

Ilse,
Project Manager
amsterdamdiary.com


Meer informatie over de awards:

Quilting Blogs Award is opgezet als een competitie waarin gestemd kan worden. Oftewel, onze gebruikers bepalen welke blogger de grootste prijs ontvangt.

Het volle bedrag van €500 zal worden onderverdeeld tussen de bloggers, gebaseerd op het aantal ontvangen stemmen.

Dit betekent dat elke stem telt en dat elke blogger een deel van de prijs ontvangt.

De stemming sluit op Februari 23, 2019

Om mee te doen vragen wij jou het bestaan van de awards onder de aandacht te brengen. Dit kun je doen door op je blog te linken naar de awards. Kies hier een banner voor je blog: https://amsterdamdiary.com/banners/banners-for-quilting-blogs-award/

Ilse Winder zei

Hoi,

Wij zouden jou nog steeds graag als nominee hebben: Quilting Blogs Award

Wil je deelnemen?

Het volle bedrag van €500 zal worden onderverdeeld tussen de bloggers, gebaseerd op het aantal ontvangen stemmen.

Dit betekent dat elke stem telt en dat elke blogger een deel van de prijs ontvangt.

De stemming sluit op 23 Februari 2019

Om mee te doen vragen we jou het bestaan van de awards onder de aandacht te brengen.

Kies hier een banner voor je blog: https://amsterdamdiary.com/banners/banners-for-quilting-blogs-award/.

Wij ontvangen graag een reactie als je wilt deelnemen. Als je geen interesse hebt: Waardoor zou je wel willen deelnemen aan een competitie als deze (alle feedback is welkom). Alvast bedankt!