maandag 13 augustus 2012

Een loodzwaar onderwerp,III

Terwijl ik mijn gedachten voor heel andere dingen nodig had de afgelopen dagen, (het gaat niet zo goed met mijn moeder), werd ik gisteren geconfronteerd met een heel ander probleempje.
In een mailtje dat een goede vriendin me stuurde, las ik dat er foto's van mijn weblog waren genomen,gepakt,gepikt,(hoe wil je het noemen) en zonder toestemming op een ander blog waren gebruikt.
Nu kan ik desgevraagd (!) natuurlijk best een fotootje of wat missen, echter...
de foto's waar het hier om gaat, zijn niet van mij.
Ik had deze exclusief en voor eenmalig gebruik gekregen om de lezers van Nuttig en Fraai een prachtig artikeltje met uitgebreide hand-out te kunnen aanbieden.
Zo zat ik dus op de zondagmorgen een mailtje te schrijven waarin ik de foto-kopiëerster nadrukkelijk verzocht om de foto's per direct van haar blog te verwijderen en de maakster van deze prachtige plombe een ander berichtje te schrijven waarin ik mij verontschuldigde voor wat een ander had gedaan.
Ik kan jullie vertellen dat ik Not amused was en dan druk ik me heel zacht uit.
Uit de reacties bij het blog met de 'leenfoto's' merk ik op dat velen niet weten waar zo'n Plombe voor gebruikt werd. Ook dat vind ik jammer.

Wie meer wil weten over de Plombe kan hier
de beide artikeltjes vinden.
Een interessante site over wat wel en niet mag als weblogger vind je op deze plek

en hier Ik wil dit verhaal afsluiten met een quote van Margreet Beemsterboer
"respecteer a.u.b.het werk wat is gedaan en kopieer niet"

18 opmerkingen:

Bertie zei

Zeker vervelend, ik gebruik Picasa om foto's te bewerken en mijn blognaam te gebruiken, heb je geen last meer van copycats!
De Plombe is prachtig trouwens en kende ik niet.
Fijne week :))

Monica zei

Oh, wat is dat vervelend zeg!, hoop dat dit snel uit de wereld wordt geholpen en dat jij jouw aandacht weer op je moeder kunt richten. Veel sterkte.
Ik ga binnenkort over de plombe lezen.

Auckje zei

En nu maar hopen dat deze 'pikster', want lenen kan ik dit niet meer noemen, ook inderdaad de foto's van haar blog haalt en je niet ook nog eens een brutale mond geeft! En je hoopt ook dat zo iemand dit snapt dat je dit gewoon niet doet! Waarschijnlijk niet.
Het zijn trouwens prachtige foto's over die plombe en een duidelijke uitleg hoe je er eentje kunt maken.
Groet, Auckje van der Leij
Ik hoop dat het inmiddels weer iets beter met je moeder gaat.

Oude lappen zei

Dat is inderdaad niet prettig om te ontdekken. Je weet inderdaad niet altijd wat er met je foto's gebeurt.
Ik wens je nog veel sterkte met je moeder.Liefs liliane

Anny zei

Tja, deze dingen gebeuren en het handigste is om in een fotoprogramma je foto's te merken met je blognaam. (doe ik zelf niet... gemakzucht!) Jammer dat het niet goed gaat met je moeder. Ik weet er alles van want de oude mevrouw Rafel gaat wel heel snel achteruit. Serkte! Anny.

marcella zei

@Auckje, de foto's zijn verwijderd.

Ik heb al eens zitten puzzelen hoe ik zo'n watermerkje op mijn foto's kan aanbrengen. Aan de andere kant vind ik het ook jammer om dat te moeten doen. Vandaar dat ik de knuppel hier maar eens in het hoenderhok gooide in de hoop dat het mensen op het goede pad helpt ;)

@Monica, het is wel een verhaaltje en Ding voor jou, die plombe, en anders wel voor een van je zussen ;)

Dank allemaal voor de aardige beterschapswensen.

josé zei

Marcella sterkte met je moeder.Ik weet bij wie dit vermoedelijk is. Ik heb het niet gelezen bij haar over jou Plombe. maar er stond onder dat ze wat verwijder had .Maar ik denk dat dit niet rot bedoeld is van haar.

Tot zaterdag!!

Chris zei

In ieder geval fijn dat ze verwijderd zijn. En wat goed dat je een link naar de site over netjes bloggen hebt geplaatst. Bedankt.
Heel veel sterkte met de zorg om je moeder.

Lúcy Jorge zei

Hallo, terug te keren naar uw blog deze keer om een souvenir te verlaten.

Een regen van zegeningen neerdalen op uw huis!


_..._ ..._(... (  ...).._
  (_....__..._) _(.. (  ...)
  /(_...._)(_...._..._)\
 // / / / / | \ \ \ \
 / / / / | \ \  \
/ /  /  /  | \  \  \
♥ ♥    ♥  ♥ ♥   ♥    ♥ 
♥ ♥   ♥   ♥    ♥ ♥ ♥   ♥
♥   ♥   ♥  ♥   ♥ ♥
 ´´´, •♥♪♥♪♥♪♥♪♥♥♪♥♪♥♪♥♪♥♪♥•
´´´¢ /Λ\♥♪♥♥♪♥♥♪♥♪♥♥♪♥♪♥•
´´¢ /.....\♥♪♥♪♥♥♪♥♪♥♥♪♥♪♥♪♥•
´¢ / ๑۩ ๑_\♥♪♥♪♥♪♥♪♥♪♥♪♥♪♥♪♥•
¢/¨๑۩۞۩๑_\´♪♥♪♥♪♥♥♪♥♪♥♪♥♪♥♪♥
¨▓¨.♪♥♥♪.▓♥♪♥♪♥♪♥♪♥♪♥♪♥♪♥♪♥•|||
¨▓¨.♪♥♥♪.▓¨★★★★★★★★★★|||
¨▓¨.♪♥♥♪.▓¨★★★★★★★★★★|||
¨▓¨.♪♥♥♪.▓••••••••••••••••••••
¨♥♥======♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
¨♥♥======♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Ik kijk uit naar uw bezoek, commentaar en als je wilt zal ik erg blij om u als een volgeling te hebben.
Terugbetaling van de vriendelijkheid!

In Christus,

***Lucy***

PS Bezoek ook de blog van een lieve broer, spirituele boodschappen. Ga en check-out:

http://discipulodecristo7.blogspot.com/

GRANNY'S HOUSE zei

Sterkte met je moeder Marcella.

Groetjes
Ines

Anoniem zei

Het is een lastig onderwerp: in hoeverre kun je jouw foto's, patronen, recepten en verhalen beschermen als je ze op internet zet... Ik ben er van overtuigd dat dit niet kan! De enige manier is om je foto's te beschermen met een speciaal filter, zoals professionele fotografen gebruiken. Zelfs een icoontje, watermerkje of iets anders is er met Photoshop eenvoudig af te halen. Op het moment dat je iets plaatst, moet je er vanuit gaan dat het in principe vogelvrij is en dat iedereen er mee aan de haal kan gaan, of je dit nou leuk, netjes, vervelend etc vind of niet! Ook ik probeer zoveel mogelijk de 'rechten' van mensen te respecteren, en heb regelmatig mails gestuurd naar bloggers als ik een foto ter ondersteuning van een verhaal wilde gebruiken van iemand anders. Negen van de tien keer krijg je geen reactie, dus heb ik ze toch geplaatst met de opmerking erbij van wie ze komen. In jouw geval heb jij met toestemming foto's mogen gebruiken van een medeblogster, maar dit kun je in jouw log niet terugvinden. Was misschien ook handiger geweest om het er bij te vermelden.. Natuurlijk was het netter geweest als de blogster die je foto's geleend had, even contact met je opgenomen had, maar ik zou me er maar niet te druk over maken. Ik ben er van overtuigd dat het niet gemeen bedoeld is. Zie het als compliment, ook al ben je misschien onaangenaam verrast! Ook ik vond onlangs een foto die ik gemaakt had op de blog van iemand anders, zonder vermelding er bij dat hij van mij afkomstig was. Tja, risico van het vak, denk ik dan maar, als je dit niet wil dan moet je ze maar niet plaatsen of beter beschermen! Er blijkt helaas geen onafgesproken regel te bestaan dat mensen eerst toestemming vragen of namen van de makers vermelden.. Groetjes Lupineke

Gerard zei

Tja, als ik foto's van werkstukken op internet plaats, weet ik dat die door anderen gebruikt kunnen worden, ook zonder toestemming. Kijk maar naar de mogelijkheden om films, muziek, foto's te downloaden zonder betaling of toestemming. Ik weet dat dat veel vaker gebeurt dan ik dacht. Er is geen bescherming mogelijk, volgens mij. Als men er maar bij zou vermelden van wie de foto of werkstuk komt, maar zelfs dat gebeurt niet. We zijn vogelvrij op internet! En .. toch plaats ik foto's van mijn werk en weet dat de originele werkstukken hier bij mij thuis zijn!
Veel sterkte, kracht en liefde voor jou en je moeder.

marcella zei

@Lupineke,

Ik merk dat het goed is dat ik deze discussie heb aangekaart.
Je hebt gelijk dat je niet kunt voorkomen dat foto's, patronen, verhalen en dergelijke door derden worden hergebruikt. Dat wil echter niet zeggen dat je er daarom vanuit moet gaan dat het in principe vogelvrij is na plaatsing. Jouw tuinmeubilair is ook niet vogelvrij omdat anderen het zo makkelijk uit jouw tuin kunnen meenemen ;)
Er is wel degelijk wettelijke bescherming van onze, zo als dat heet 'intellectuele eigendommen'. Ik heb een tweetal links geplaatst in mijn laatste log die een heel goed beeld geven wat wel en wat niet mag op juridisch vlak op internet. Ik wil daarbij opmerken dat het niet nodig is om te vermelden dat jouw materiaal auteursrechtelijk beschermd is, dat is op voorhand al wettelijk geregeld. De wet gaat er op voorhand van uit dat het auteursrecht bij de maker berust.
Er zijn hier geen foto's van een medeblogster gepubliceerd. Als je mijn eerdere blog over de plombe leest wordt snel duidelijk dat het foto's betreft van een professioneel handwerkster, oud hoofdredacteur van het tijdschrift Handwerken zonder Grenzen en ook mijn oud collega bij dat zelfde tijdschrift. Zij heeft mij exclusief voor nuttig en fraai dit artikel en deze tutorial gegund. Het werkstuk wat ik daar mag laten zien heeft vele uren werk gekost. Het gaat hier ook niet om her-publicatie van een enkele foto maar om een serie foto's (vier of vijf) uit die bewuste tutorial.
Ik maak me hier terecht druk om: omdat het hier foto's van ander betreft in de setting die ik hierboven beschrijf, voel ik me verantwoordelijk voor wat er met haar foto's is gebeurd.

Ik had ongetwijfeld anders gereageerd als het om een enkele foto van mezelf was gegaan. Dat is hier dus nadrukkelijk niet het geval.
Nadat de foto's op mijn verzoek waren verwijderd is er een zinnetje in het weblog geplaatst met de strekking dat zij 'de foto's moest verwijderen'. Dit roep vragen op en omdat mijn naam en de links naar mijn weblog in datzelfde log staan vond ik het nodig om de reden van mijn verzoek duidelijk te maken. Waren de foto's zonder verder commentaar verwijderd hadden de meeste lezers niets gemerkt en had ik waarschijnlijk ook niet verder gereageerd.
Ik wil me wel kunnen verantwoorden en wil ook mijn goede naam hoog houden!
Nu ik merk dat (ook) jij wat moeite hebt met het verschil tussen een enkele foto van medeblogger en het overnemen van een complete tutorial in foto's van een professioneel handwerkster is het denk ik toch goed geweest dat ik een en ander vriendelijk doch beslist uiteen zet hier.

Als beginnende blogger heb ik me zo'n zeven jaar geleden enigszins verdiept in auteursrechten omdat ik weet - gelukkig alleen van anderen - dat je flinke claims kunt verwachten als je andermans rechten schaadt. Eén blogster staat me nog bij die enige duizenden euro's moest betalen na overmatig 'citeren' uit een krant.
Toen ik later voor Handwerken zonder Grenzen ging werken heb ik me er opnieuw en verdergaand in verdiept. Ik kan me goed voorstellen dat het voor de gemiddelde blogger veel minder 'aan de orde' lijkt te zijn. Echter een gewaarschuwd mens telt voor twee. Het is geen 'risico van het vak' als je rechten geschonden worden en de stelling dat je je foto's maar beter moet beschermen zal bij de rechter weinig helpen :)

Je laatste opmerking: "Er blijkt helaas geen onafgesproken regel te bestaan dat mensen eerst toestemming vragen of namen van de makers vermelden" is evenmin juist. Auteursrechten zijn wel degelijk en in detail vastgelegd in de wet.

Mocht je nog vragen hebben dan wil ik die graag beantwoorden. Wees voorzichtig met wat je doet op internet en respecteer andermans werk!

hartelijke groet, Marcella

Willy zei

Hej Marcella, vervelend dat dit gebeurd is. Er zal door haar enthousiasme niet verder bij nagedacht zijn. Zelf verstuur ik heel wat mails voor verzoekjes om foto's te mogen publiceren bij mijn berichtjes, daar gaat men tot mijn verbazing ook bijna altijd mee akkoord en het levert leuke reacties en contacten op. Van musea zijn er vaak persfoto's die je mag gebruiken als je schrijft over het betreffende onderwerp.
Op pinterest zie je op dit moment veel foto's van blogs verschijnen, vraag me af of dat dan zomaar kan. Ik heb er zelf geen probleem mee omdat het ook weer naar je blog wordt gelinkt.
Je kunt je blog blokkeren om foto's te kopiëren en ook kun je het laten blokkeren voor pinterest.
Marcella sterkte met je moeder.

liefdevoortextiel zei

Allereerst heel veel sterkte met je moeder, en ik denk zoals vele anderen dat de betreffende persoon in haar enthousiasme er niet bij heeft nagedacht.

Corrieneeltje zei

Dat blijft een moeilijk onderwerp Marcella, erg vervelend voor jou dat dit gebeurde en ik neem aan dat het rechtgezet is.
Ik vraag me ook steeds weer af hoe oud bijvoorbeeld tijdschriften of boekjes minimaal moeten zijn om er kopieën van op internet te zetten, daar ben ik nog steeds niet achter. Moet er eens serieus naar op zoek, want ik heb oude borduur- en breipatronen die anderen misschien ook leuk vinden, maar ik durf ze niet te plaatsen.
Ik ga zoeken straks.
Mijn mond hing weer open bij je handwerk in het vorige logje en ook een heel mooi artikel over de mutsenbodems van Annelein en alles wat daarbij hoort.
Maar wat me bijblijft is dat je zorg hebt over je moeder, wat erg is dat. Ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen en hopelijk beterschap voor je moeder.

marcella zei

@ Corrie,
Auteursrecht eindigt na 70 jaar, te rekenen vanaf de eerste januari, volgende op het jaar waarin de maker is overleden.

@Jessie, Willy en anderen, waarom dit gebeurd is, weet ik niet, ik heb het niet gevraagd. Ik heb zeer bewust geen (blog)naam genoemd, dat vond ik niet nodig maar ik wilde wel de kwestie zelf ter sprake brengen, juist omdat zovelen geen idee hebben wat wel en niet geoorloofd is op internet. Ik hoop dat dat niet teveel gevraagd is :)

lheurebleue zei

wat vervelend allemaal!
maar ik hoop vooral dat het weer wat beter is met je moeder ...