maandag 14 februari 2011

Door met stopppen, Blanche de valck

De afgelopen tijd ben ik lekker verder gegaan met de 24 stopjes van Blanche. De meeste daarvan zijn niet al te moeilijk wat betreft het patroon. Stoppen op 22 draads linnen is natuurlijk toch wel een beetje turen zo nu en dan dus uitdagend blijft het!
Vorige week zag ik Hilly en haar lap groeit ook flink. Ik denk dat ook zij afgelopen week heel wat uurtjes stopwerk achter de rug heeft.
Zoals je ziet ben ik met vier randen tegelijk bezig. Soms moet je om de plaats te bepalen even verder met de staande randen omdat daar nu eenmaal de liggende randen op aan moeten sluiten. Die liggende randen heb ik weer nodig om de plek van de stopjes-rijen te bepalen.
Het wordt een indrukwekkende lap, die van Blanche. Omdat zulke grote, fijn geborduurde en uitgebreide lappen niet vaak aan worden geboden zit er niets anders dan een replica te maken als je toch zelf graag zo iets fraais in bezit wilt hebben.
Natuurlijk toon ik de stopjes ook nog wat groter voor de tuurders onder u :) Een beetje vervelend aan het patroon is, dat de stopjes niet in zijn geheel zijn uitgetekend; ze moeten aan de onderzijde nog verlengd worden. Bij de meeste stoppen is dat geen probleem maar stop nr 5 was een echte hersenkraker.
Op de foto hierboven is hij wat beter te zien. Het is dan ook een tamelijk ingewikkelde damast stop. Wel leuk als hij uiteindelijk na enig uithalen en opnieuw beginnen dan toch gelukt is.
Op dit moment ben ik bezig met stop 11 van de eerste rij. Een niet zo'n moeilijk stopje
Vandaag zag ik bij Willy haar net ingelijste vernaaide linten van Marken. Ook zo'n prachtige lap. Ik heb alle ingrediënten al klaar liggen om die lap ook te gaan maken, het linnen, het garen en het patroon. Wat zou ik die lap ook graag onder handen nemen. Maar eerst...... nog een heleboel stopjes van Blanche ;)

Geen opmerkingen: