vrijdag 3 juni 2011

Marie Betton

Mijn nieuwste rode schoollapje is gemaakt door Marie Betton in Frankrijk in 1891.
Toen ik haar zag op ebay was ik direct verkocht, een beeldje vond ik. Ik deed een klein bod en Marie werd de mijne. Ze kwam samen met Louise Tenot, die elf jaar oud was toen zij haar lapje borduurde.
Dolgelukkig was ik met mijn schat en zeg nou zelf, zo'n beeldig lapje laat je toch niet aan je voorbijgaan?
Zoals je aan het schaartje op de foto kunt zien is het maar een erg klein lapje. Links is een zelfkant en de andere zijden zijn met een klein zoompje afgewerkt. Vroeger werd linnen vaak unevenweave geweven, dat is hier ook het geval. In de breedte telt het linnen 16 draadjes per cm, in de lengte 12. Daardoor zijn de kruissteekjes een beetje langgerekt van uiterlijk.
op bovenstaande foto kun je dat goed zien.
Afgelopen dagen was ik even op een korte vakantie in het buitenland. In mijn koffer zat een lap oud linnen, vermoedelijk een handdoek. Verder had ik borduurgaren bij me en naaigerei.
Tussen de bedrijven door borduurde ik aan Marie en omdat het maar zo'n klein lapje is kwam het tijdens die dagen bijna af. Marie is dus niet antiek al ziet ze er wel zo uit maar door mij gemaakt in Waldkirch in 2011. Rechtsboven heb ik mijn initialen toegevoegd en het jaartal. Voor de foto heb ik er een klosje au ver a soie zijde op gezet, om je even op het verkeerde been te zetten
Zoekend op Marie Betton kwam ik dit weblog tegen. Ook Carol borduurde Marie maar zij deed dat op nieuw linnen. Leuk om het verschil te zien tussen beide lapjes. Voor mij was het de eerste keer dat ik op een oud lapje een school-lapje borduurde. Mijn oude handdoek is nog lang niet op, ik denk dat ik er nog heel wat fraaie lapjes op kan borduren.
Op het stukje handdoek wat ik gebruikte was een letter M geborduurd. Ik heb die laten zitten en in het patroon verwerkt. Je ziet de letter in het rijtje cijfers. Hij heeft een iets andere kleur dan waarmee ik zelf het lapje heb geborduurd. Ik heb daardoor ook e.e.a. aan het patroon moeten veranderen maar heb niets toegevoegd of weggelaten.

Geen opmerkingen: