donderdag 31 augustus 2006

Nep

Ook al kunnen we zelf veel op handwerkgebied, soms vallen we ineens op onecht. Nep dus.
Zij doet eraan en zij ook.* Vandaag ben ik aan de beurt. Deze keer geen papieren servetten met een opdruk van een borduur- of  breiwerkje en evenmin een theedoek met opgedrukte merklap.
Ik heb een kussensloop met een ingeweven tijkstreepje. Het borduurwerk is niet echt, dat is er opgedrukt. dat is overigens heel netjes gedaan, de witte stof is een soort Aïdaweefsel waar de blauwe kruissteekjes netjes binnen de "hokjes"zijn gedrukt.
Het blijft nep natuurlijk, dat wel

* ik vergat haar nog, zij heeft geborduurde koffiemokken

woensdag 30 augustus 2006

Kleine blaadjes, grote blaadjes

Omdat er niet elke week een  extra patroontje voor Sampler M  op woensdag is en ik dan vaak toch zin heb om even verder te breien moet ik een list verzinnen om aan mijn breilust tegemoet te komen.
In dat geval pak ik mijn eigen Sampler en kijk welke patroontjes ik zelf al kan na breien. Soms ontdek ik patroontjes die een variatie zijn op de patronen van Sampler M. Deze keer  had ik echter iets te ver vooruitgedacht.
Na het patroon met de boogjes van Sampler M snapte ik ineens hoe een ander patroon uit  mijn eigen Sampler gebreid moest worden.
Ik schreef het al eerder: door de "breilessen" van Carla leer ik echt breien en begrijpen hoe de patronen ontstaan. Het was reuze spannend om te merken dat mijn probeersel inderdaad het resultaat opleverde wat ik wilde





Toen ik zondagnacht na een gezellig familiedinertje thuiskwam en het nieuwste patroontje van Carla printte zag ik onmiddellijk dat ik dit al eerder had gebreid. Wat een pech, mijn "huiswerk" was al af.
Toen ik mijn patroon vergeleek met dat van Sampler M ontdekte ik toch een klein verschil: de blaadjes van Carla waren groter  dan de mijne.
Gelukkig!  Nu kon ik toch nog een stukje aan mijn rol toevoegen.
Oefening baart behalve kunst kennelijk ook snelheid want ik had mijn blaadjes deze keer razendsnel af.

maandag 28 augustus 2006

Goed

het is allemaal goed gekomen, al was het stevig doorwerken.
mijn breiwerkje ging prima, ik had onbewust wat voorwerk gedaan en had nog tijd genoeg over voor de was, alles netjes gestreken, in keurige stapeltjes: het kan zo de kast in.
Tevreden kijk ik terug op een nuttig bestede dag

Geen tijd

Vandaag is het maandag, dus wasdag maar ik heb er geen tijd voor, ik moet breien. Het zaterdagse patroontje van Carla's breirol  werd een patroontje voor de zondag maar toen had ik feest. Vandaag wordt dus breidag en heb ik geen tijd voor andere zaken.

Voor wie eens lekker wil griezelen is een bezoekje aan het Nederlands Openluchtmuseum een uitgelezen gelegenheid: deze foto maakte ik daar afgelopen mei.
Je durft er toch niet aan te denken dat in de cao van de medewerkers staat dat ze op maandag de gezinswas mee naar hun werk moeten nemen ;)

zaterdag 26 augustus 2006

Pleister

Trots hield ik mijn stoplapje omhoog
"Je borduurt pleisters" zei mijn lief  die ondertussen probeerde om verder te lezen in zijn handleiding.
Verkeerd moment dacht ik, maar wel mooie pleisters. Kwaliteits Pleisters!
Ze zijn niet allemaal even goed te zien, mijn stopjes. Veel moest met ecru op ecrukleurig linnen geborduurd; het geeft een glansachtig damast effekt maar je moet er wel even de goede lichtinval voor hebben om er iets van te zien
Het valt me ook niet mee om de stopjes met ecru te beginnen; je ziet erg slecht wat je doet en het patroon is hier en daar uitermate slecht. Ik heb een aantal stopjes opnieuw getekend in een borduurprogramma, daarna ging het stukken beter.  Als het groene stopje linksonder klaar is volgt de ultieme proeve van mijn kunnen; er moet een vierkant omkaderd worden met een festonsteekje.
Dat zal nog wel lukken. Daarna moet er een gat ingeknipt worden
griezelig
Dat gat moet ik dan met een eenvoudig naaldkantpatroontje weer min of meer dicht zien te krijgen.
hm
Ik geloof dat ik eerst maar even ga oefenen op een oud lapje.
wordt vervolgd



vrijdag 25 augustus 2006

Uitgebreid

Mijn breirol is sinds het vorige logje daarover weer wat langer geworden. Zaterdagochtend  kregen we een nieuw patroontje en zaterdagmiddag "zat" het al aan mijn Sampler. Breien is mijn nieuwste passie en elk nieuw patroontje wordt met een enorm enthousiasme binnengehaald: zaterdag betekent sinds enige tijd Breidag.
Deze keer een niet al te moeilijk  patroontje, het ging in een keer goed, het was wel even opletten omdat het patroon deze keer wat ingewikkelder oogde maar het verliep verder zonder problemen. Mijn eigen  oude Sampler had het patroontje ook maar dan met een kleine wijziging. Zaterdagavond verscheen ook die versie die steek voor  steek van onder mijn breiende handen vandaan. Ik ben inmiddels de meter voorbij. Het resultaat  staat hieronder.
Morgen is het weer zaterdag ;)

donderdag 24 augustus 2006

Takkenwerk

Na mijn hartje met vlinders en de vaas met stelen en bloemen was het dringend tijd om weer eens  nieuw blokje te maken. Het werden twee gekruiste takken.
Op verzoek laat ik mijn vorderingetjes zien.
Van de negen blokken zijn er nu drie af:  het begin is er. Binnenkort ga ik het patroon voor blok vier zoeken, een lapje op maat  snijden en netjes de omtrek en diagonalen in rijgsteekjes aangeven.
Ik denk dat het "iets" met besjes wordt.
Eerdere logjes hierover waren op acht maart, dertig maart, vijf april en veertien april.  
Wordt vervolgd

maandag 21 augustus 2006

Veili(n)g

Soms gaan mijn lief en ik, een uurtje rijden onder Parijs,  naar een veiling van automatisch spelende muziekinstrumenten. Voorafgaand aan de veiling zijn er kijkdagen. Dat is altijd erg leuk, niet alleen kun je alle ingebrachte stukken zien en horen ( in een museum moet je overal van af blijven maar hier mag je gewoon  aankomen!), maar we kennen er inmiddels zoveel mensen dat het ook een gezellige internationale  ontmoetingsplek is geworden van liefhebbers en verzamelaars. Voorafgaand aan de veiling van de automata is er altijd een veiling van antieke poppen en bijbehorend spul. Nu heb niet heel veel met het verzamelen van poppen maar rondkijken en de sfeer proeven is toch wel heel bijzonder.
Op een van die veilingen vond ik een antiek kinder naaimachientje van Singer, het werkt perfect en ik schreef er al eerder (op acht november) een logje over.
Wat ik niet kocht was dit:

Wat het popje voor mij bijzonder maakte was dat het volgens de oude gebruiken was ingebakerd in allerlei miniatuur windseltjes en bandjes. Het stond in de catalogus voor € 150 - 200. Ik verzamel geen poppen dus ik heb het popje daar gelaten. Maar nu ik het weer terug zie vraag ik me af waarom?
Het bedje hoorde er overigens niet bij.

Waar ik ook met heel veel belangstelling naar gekeken heb was dit:

Een enorm luxe en uitgebreide naaidoos voor kinderen.
Het is een koffer waar de voorkant van open klapt: binnenin twee laatjes. In de deksel een aantal miniatuur kleertjes die met blauwe inkt zijn voorbedrukt; de eigenaresse is nooit aan het borduren toegekomen. In de bovenste la achterin zit een klein naaimachientje, niet zo mooi als mijn Singertje maar toch een leuk machientje. Verder twee doosjes met spelden en naalden, vingerhoedjes, een schaar en diverse andere handwerkattributen. Verder een half afgemaakt merklapje, een letterlapje, voorbedrukte zakdoekjes en andere leuke handwerkjes om zelf te maken.
De onderste la was voornamelijk gevuld met borduurzijde, borduurwol, bolletjes wol, andere kaartjes garen, een naaldenboekje. Ik had die doos graag eens helemaal uit willen pakken maar deze stond in een vitrine en werd alleen onder toezicht opengemaakt.
Een dure doos moet het vroeger al geweest zijn. Er was niet veel mee gespeeld en alles was nog in een prima conditie. Het roept allerlei vragen op over het meisje van wie de doos ooit was. Wat voor een meisje het geweest is, of ze blij was met haar naaidoos, heeft het haar plezier in handwerken gegeven?
Of zou de doos nooit verkocht zijn geweest en ziet hij er daarom nog zo puntgaaf uit?
De catalogus vermeldde een richtprijs van €400-600. Deze doos was echt prachtig en het geld zeker waard. Mijn lief en ik hebben maar kort over een eventuele aankoop gepraat. Om hem zo neer te zetten als op de foto kost aardig wat ruimte in de kast en helemaal ingeklapt mis je toch het plezier van het kijken ernaar vonden wij. Toch was ik van plan om te bieden als het erop leek dat de doos weinig op zou brengen. Mijn slimme plannetje ging niet door en mijn portemonnee bleef veilig opgeborgen die dag.Er waren erg veel liefhebbers voor  de doos en die is uiteindelijk voor een veelvoud van de richtprijs verkocht.

zondag 20 augustus 2006

Berthi, Basje en Marianne

Vandaag is haar weblog jarig. Een jaar lang mochten we genieten van een dagelijks logje. Nu begint Berthi aan haar tweede logjaar, van harte gefeliciteerd Berthi en we hopen allemaal dat je ons het komende jaar blijft verrassen.
Dit quiltje is voor jou (de foto althans) 
Ik heb hem natuurlijk niet vannacht nog gauw even gemaakt voor de gelegenheid.
Ik heb de quilt gefotografeerd in 2004 in Val d'Argent, Frankrijk, waar jaarlijks een ontzettend leuke quilttenttoonstelling is. Misschien schrijf ik daar ook eens een logje over. Voor nu deze foto van een mij onbekende maakster en vanavond drink ik een glaasje op een succesvol 2e web-log jaar!

Nog voor het weblog feest werd mij ingefluisterd dat er een foto van Basjes quilt hier op de website stond. Behalve de quilt van Basje kun je daar nog meer quilts van Haagse quilters vinden.
Basje, ik vind je quilt prachtig geworden en je hebt hem erg snel afgemaakt. Voor de kenners: de quilt is gemaakt van sitsen van den Haan en Wagemakers, onder anderen uit de serie ton sur ton's. Als je even hier kijkt zie je wat een prachtige kleuren er in de quilt gebruikt zijn.

Gisteren had Marianne een logje over Transsylvanië met een "Grieks-Transsylvanisch" borduurwerkje. Ik had haar beloofd om even in mijn foto's te kijken. Een aantal jaren geleden was er een mooie tentoonstelling van DMC, ook in Val 'd Argent met handwerk uit de privé collectie van DMC. Deze collectie  bevat een enorme hoeveelheid handwerkjes die ooit gemaakt zijn voor de vele patronenboekjes die DMC in zijn lange bestaan heeft uitgegeven. Er was open naaiwerk ( witwerk), kloskant, naaldkant, borduurwerk in kruissteken, andere steken, Richelieu, breiwerk, haakwerk, echt  een enorme voorraad;  je mag mij rustig een weekje in Les Archives de DMC opsluiten, ik beloof je dat ik me niet zal vervelen.
Ook was er een verzameling aangekocht werk van oude merklapjes tot stukjes geborduurde zijde van kleding van de Japanse keizer.  Ik heb er wat foto's gemaakt; dat was niet gemakkelijk alles was of ingelijst of zat achter dik plastic.
Deze zijn "voor jou" Marianne.

donderdag 17 augustus 2006

Geheimen

Ik heb niet  veel geheimen voor mijn lief. Toch hoef je niet alles te openbaren vind ik.
Ik schreef vorige week dat het laatste patroontje van Sampler M een klein beetje scheef was. Nou maken vele kleintjes een grote dus 6 keer een beetje scheef wordt op den duur wel erg opvallend scheef.
Ik was er al snel achter dat het scheve niet door mij kwam maar dat het in het patroon zelf zit. Ik ga er van uit dat het in de antieke rol van Carla niet anders is en vanuit dat oogpunt zou je dus genoegen kunnen nemen met Scheef.
Toch zinde het mij niet, een dergelijke rol is vooral ook een "patronenboek" en een dergelijk patroontje is zo niet bruikbaar. Stel je voor dat je een trui breit met dit patroon,  na een cm of twintig breien zit je bovenaan al een centimeter of 5 uit het lood. Bij zo'n  trui zal de linkerzijnaad vanaf  het armsgat naar achter beginnen te draaien en de rechterzijnaad naar voren.
Ik besloot te proberen of ik iets aan het scheve kon veranderen. Ik heb het breiwerkje uitgehaald en begon op nieuw. Na enig geklungel kwam ik tot iets min of meer bruikbaars om halverwege tot een nog betere oplossing te komen. Uiteindelijk had ik mijn zes patroonherhalingen klaar inclusief het ribbelrandje. De eerste drie volgens plan A  en de andere drie volgens plan B, drie keer bijna recht en drie keer kaarsrecht. Erg aanvaardbaar vond ook mijn lief die met belangstelling mijn gespruts volgde.
Dinsdag wilde ik graag een stukje verder breien dus ik zocht een van mijn eigen patroontjes uit. Op het moment dat ik mijn breiwerk pakte om te beginnen dacht ik: "als je het uit wil halen moet je het nu doen, want anders doe je het nooit meer". Ik keek nog eens goed naar mijn werkje en voor ik het wist had ik het uitgehaald. Halverwege in de herhaling kwam mijn lief naar beneden. Hij vroeg of ik er weer een nieuw stukje aan breide. Enigszins ontwijkend zei ik dat ik er steeds een stukje aan verder breide. Mijn lief rook onraad en keek nog wat beter: "volgens mij was je eerst verder of lijkt dat maar zo?" mijn ge"hmmmm"  deed hem nog wat  beter kijken.."je hebt het uitgehaald hè?"
Ik voelde me enigszins betrapt ;)  maar vind het ook wel lief dat mijn gebroddel met zoveel belangstelling wordt gevolgd.

Dit is dan het bewuste patroontje. Het viel mij op dat in het patroon aan het begin twee steken werden geminderd en aan het eind maar een. Ik heb het uiteindelijk recht gekregen door aan het begin van de eerste toer de overhaling plus de twee steken samenbreien  te vervangen door twee steken recht plus de overhaling, de rest van de toer blijft hetzelfde. Er zijn dan 45 steken over. Een meer dan in toer drie wordt geminderd. Daarom heb ik in toer drie die extra steek aan het eind van de toer geminderd door van de laatste acht steken recht de laatste twee samen te breien.Nu staan de patroontjes recht onder elkaar.
Dat ajourpatronen soms wat scheef trekken wordt in diverse boeken ook wel beschreven; het effect zou minder zijn als er erg losjes en met wol wordt gebreid.

maandag 14 augustus 2006

Maandag

Eigenlijk is het vandaag wasdag.
in veel huisgezinnen was dit ooit de realiteit:

Gelukkig kunnen we tegenwoordig iedere dag ons wasje in de machine frommelen en hebben we tijd over om iets nuttigers te doen.
Verstellen bijvoorbeeld. Vroeger werd het versleten of kapotte textiel met de hand versteld. De meisjes leerden al jong op school om versleten plekken door te stoppen.In heen en teruggaande toertjes werd een draad regelmatig door het weefsel geregen om de stof ter plaatse te verstevigen. In mooie patroontjes werd deze techniek ook als versiering gebruikt om een damasteffekt  te suggereren.
Als zij dit doorstoppen onder de knie hadden ging de juffrouw een stapje verder. Er werd een sneetje in de stof gemaakt en ook dit werd keurig hersteld, daarna een winkelhaak en tenslotte een gat. Om dat aan te leren werd een kartonnetje op de plek gelegd waar later een gat geknipt werd. Eerst werden er draden van boven naar beneden in patroon  geregen en vervolgens ook van links naar rechts. Hierna werd aan de achterkant de stof weggeknipt en het kartonnetje verwijderd. Er zijn wel stop- en merklapjes gevonden die niet helemaal af waren en waar het kartonnetje nog in zat.
Doorstoplapjes heb ik al eerder gemaakt. Dit  hieronder is mijn eerste echte stoplapje, een replica.
Het eerste stopje heb ik inmiddels af en ik ben nu bezig met het tweede van de in totaal 11 stopjes. Het valt niet mee, het is heel secuur werk en elk foutje valt nogal op. Soms vraag ik me af waar ik aan begonnen ben maar ik vind het ook wel een uitdaging. Aan de achterkant zijn lusjes te zien. Die werden daar met opzet in gelaten om te grote krimp te voorkomen tijdens het wassen; het ging indertijd om gebruikstextiel dat uiteraard tegen heet wassen bestand moest zijn.
In een dergelijk lapje is dat natuurlijk niet nodig, maar wel leuk om de lusjes toch te maken.



het eerste stopje is eerst van boven naar onder met ecru gestopt en daarna van links naar rechts met geel

Het groene stopje wordt nu met geel verder gestopt in een soort keperbinding.
onder het stopje zie je een "damast" randje in ecru

de achterkant van beide stopjes, de lusjes zijn goed te zien.

vrijdag 11 augustus 2006

Sampler M


Sampler M van? Tsja, ik begin onderhand zoveel van het origineel af te wijken dat het meer en meer op de M van Marcella begint te lijken. Vorige week was ik bij een "el" maar inmiddels ben ik de 68 cm al weer voorbij.
Dertien patroontjes heb ik nu, gedeeltelijk van de Sampler van Carla  en gedeeltelijk van mijn eigen oude breirol, aangevuld met het koffieboontje uit de extra patronen.
Bij mijn eigen oude breirol zijn alle patroonstukjes ongeveer even lang, dat doe ik ook met de nieuwe versie. Ook is mijn tussenrandje anders dan in Carla's sampler; in een eerder logje schreef ik daar al over.
De eerste drie patroontjes zijn dus min of meer zoals bij Sampler M, het stukje met de muizentandjes komt ook op mijn breirol voor maar dan zonder letter en ook het tweede patroontje vond ik in iets gewijzigde vorm terug in mijn eigen oude rol; ik heb het als vierde patroontje toegevoegd.

Het vijfde patroontje is van Carla maar komt ook op mijn breirol voor, het zesde is het inmiddels beroemde "koffieboontje". Daarna volgt een patroontje (zeven)  wat Berthi laatst liet zien in een oud kniekousje. Ook dat patroontje komt in mijn rol voor en is ook alweer een variatie op patroon twee maar dan  met een heel ander effect.  Patroon acht is een lekker saai patroontje, uiterst geschikt voor een borstrok of zoiets en alweer een steekje uit mijn eigen rol.

Deel negen komt van Carla gevolgd door de variatie daarop uit  mijn rol: de boogjes zijn kleiner en de averechte tussen-banen ontbreken. Patronen elf en twaalf zijn weer van mijn eigen rol.

 Patroontje dertien tenslotte is van Sampler M van de afgelopen zaterdag.

Ik heb inmiddels een breirol van bijna 80 cm en hoe meer ik in mijn boeken kijk, hoe meer leuke patronen ik ontdek om de rol mee aan te vullen. Mijn plannen voor dit moment zijn om eerst de patronen van Sampler M en uit mijn eigen rol afwisselend te breien, met zo nu en dan de extra patroontjes voor zover ze Nederlands zijn en oud. Daarna ga ik mijn boekenkast langs en ga al die leuke patroontjes breien die daarin  te vinden zijn. Op die manier krijg ik een beetje scheiding in de oude, minder oude en de moderne patroontjes.
Tot nu toe heb ik mijn patronenmap netjes bijgehouden en ook de "eigen" patroontjes beschreven. Dankzij de duidelijke beschrijvingen van Carla begrijp ik dat "taaltje" inmiddels ook een beetje. Het tempo zoals we dat nu op de groep hebben bevalt me prima, eenn patroontje per week en als ik zin en tijd heb doe ik er gewoon zelf nog eentje bij.

donderdag 3 augustus 2006

Willemien Bruigom-Six

Een van de meest kleurrijke en meest interessante quiltsters vind ik Willemien Bruigom Six.
Ik maakte voor het eerst kennis met haar werk op de tentoonstelling in Monnickendam  georganiseerd door den Haan en Wagemakers.
Tussen al dat keurige en kleurige patchwork hing iets wat duidelijk "anders" was.
Later kwam ik op een van de quilttentoonstellingen in Waalre - ik denk dat dat in 2004 was- een kleine overzichtstentoonstelling van haar tegen met een klein verhaal over haar leven.
Willemien Bruigom-Six woont in Broek en Waterland in een 18e eeuws huis met haar honden en 5 katten; haar buren zijn Rudolf den Haan en Wim Wagemakers.
Op jonge leeftijd ging ze naar de industrieschool waar ze onder andere tekenen leerde. Daarna ging ze naar de Academie voor Schone kunsten in Rotterdam waar ze zich specialiseerde in portretschilderen. Toen in de jaren vijftig haar gezichtsvermogen verminderde hield ze op met portretschilderen om vervolgens een antiekwinkeltje te openen waar ze klederdracht en andere dingen verkocht.. Door haar winkeltje heeft ze veel stukjes van de oude stoffen in haar dekens kunnen gebruiken.
Ze bood haar dekens her en der aan familie aan en ook aan de jaarlijkse tombola van de kerk. Ze heeft zo'n 100 lappendekens gemaakt, de meeste op het formaat voor een eenpersoons bed. Ze naait ze op haar 35 jaar oude Bernina en gebruikt meestal vierkanten in haar ontwerpen omdat die zo "handig en makkelijk te maken" zijn.
Ze heeft nog nooit nieuwe stoffen gekocht en eigenlijk wil ze gewoon  niet weten dat er stoffen speciaal voor patchwork worden gemaakt; ze stelt zich tevreden met wat men haar geeft.
Misschien is het dat wat haar dekens zo'n bijzondere uitstraling geeft.

Verrassing

Vandaag vond ik bij de post een enorme envelop, de postzegels erop zijn op zich al leuk:

De post kwam van haar en ze had goed gelezen waar ik allemaal mee bezig ben; links op de envelop stond een leuk tuinplaatje en dat was ook een van de dingen die me de afgelopen dagen bezig hield. Het tropisch regenwoud was inmiddels zo hoog opgeschoten  dat ik zaterdag de tuinman voor de achtertuin heb laten komen.
In de envelop een verzameling Dingetjes op handwerkgebied die vreselijk leuk zijn om te ontvangen, van servetjes met breimotief tot leuke kaartjes en van alles wat daar tussen zit.Een soort handwerkerig vakantiepretpakket met Dingen om te lezen, te maken en te kijken.  Heel erg gewaardeerd en ik ben er reuze blij mee.
Een van de kaarten bracht me op het idee om nu eindelijk eens dat logje  te schrijven wat al zo lang in de pen zat, dat volgt later, misschien vanavond nog.